Opleiden & Professionaliseren

Rinke Dellebeke is opleidingsmanager bij de Pabo HZ. Vanuit deze functie is zij ook betrokken bij de landelijke pabo en de andere onderwijsregio’s.

 

 

In 2019 is de Opleidingsschool Zuidwest opgericht met als doel om met alle partijen in het Zeeuwse primair onderwijs gezamenlijk nieuwe onderwijsprofessionals op te leiden. Om dat gelijkwaardig te kunnen doen zijn er leden vanuit de drie opleidingspijler (PO, MBO, HBO) bijeengebracht. Zo is de Opleidingsschool Zuidwest ontstaan uit een samenwerkingsverband met HZ Pabo, Scalda, en de besturen van het primair onderwijs (po).

 

‘Zeeuwse schoolbesturen zijn geen concurrenten van elkaar. Zet twee professionals bij elkaar en er ontstaat altijd een goed gesprek over wat goed onderwijs is. Dat moeten we koesteren en uitbouwen.’

 

Rinke Dellebeke | Opleiden & Professionaliseren

Rinke Dellebeke

Opleiden

“Als je van de pabo komt ben je ‘startbekwaam’, zoals ze dat noemen, maar dan weet je nog niet zo veel van wat er nog meer komt kijken bij het werk als leerkracht. Professionalisering is namelijk een doorgaand proces. Het is van belang dat een leerkracht zich blijft ontwikkelen en specialiseren op bijvoorbeeld didactiek, leer- of gedragsproblemen. Dit zijn we op touw aan het zetten voor po en vo.”

“De programmaleider van de Opleidingsschool en ik zijn er vooral voor de po-leerkrachten (Willem Poppe is opleidingsmanager vo). In Zeeland hebben we geen tweedegraadsopleidingen, daarom zijn we een samenwerking gestart met de opleiding in Antwerpen, waar ze een verkorte opleiding hebben. Onze studenten gaan in het derde jaar stagelopen in Antwerpen met de focus op de tekortvakken (Nederlands, Wiskunde en Biologie). Het voordeel van deze constructie is dat de student ook een graad krijgt voor de onderbouw vo.”

 

In het diepe springen

Trots op het Zeeuwse Onderwijs

“Ik ben er trots op dat we de uitdaging samen oppakken. Goed Zeeuws onderwijs is niet het probleem van de een of de ander. Iedereen is er verantwoordelijk voor. Ik merk dat de besturen elkaar goed kennen en dat er korte lijntje zijn. Het gevaar zou kunnen zijn dat we op basis van de geschiedenis gaan werken, want we hebben het altijd zo gedaan. Dat er blinde vlekken zijn ontstaan…

 

De uitdaging zit hem vooral in: Hoe komen we tot innovatie? Hoe springen we samen in het diepe?”

Uitdagingen

“De Zeeuwse Onderwijsregio is nu nog geen bestuurlijk instrument, nog niet een voldoende gedragen gemeenschappelijke uitdaging waar de docenten op de werkvloer het voordeel voor zichzelf van zien. Daarom moeten we de mensen zo veel mogelijk betrekken bij de projecten waar we mee bezig zijn. Ik hoop dat we projecten kunnen bedenken waar mensen elkaar ontmoeten en waar we kennis kunnen delen, zodat iedereen gaat inzien dat we samen werken.

Mensen moeten gaan merken dat hun dagelijkse praktijk en onze opleiding hetzelfde is. Studenten merken nu al dat de opleidingen veel praktijkgerichter zijn.”

Voordelen zichtbaar maken
Meer mogelijkheden

Toekomst

“Mijn ideaalbeeld is dat alle schotten tussen het onderwijs weg zijn. De mensen die er werken, werken samen en bepalen samen wat goed onderwijs is. Er moet meer gewerkt worden aan doorgroeimogelijkheden, die zijn er nu nog te weinig in het onderwijs. Met Zeeuws Onderwijs proberen we daar verandering in te brengen. Dat wil niet zeggen dat mensen niet meer voor de klas willen staan. Mensen willen graag meer variatie, bijvoorbeeld voor de klas in combinatie met leidinggeven. Verder willen ze meer mogelijkheden om door te leren, didactisch en pedagogisch.”

©2025 Zeeuws Onderwijs | Disclaimer | Privacy | Design dWZO | Website Buro Cinq