Ab Smit en Frank Rothuis

Ab en Frank zijn verbonden aan de Hogeschool Zeeland. Ab is lid van het College van Bestuur en Frank is directeur domein Health, Education and Wellbeing. HEW is een van de vier domeinen van de HZ. Samen zijn zij op allerlei manieren betrokken bij de Zeeuwse Onderwijsregio.

Een schoolvoorbeeld van samenwerking is toen medio 2024 de Isaac Beeckman academie werd opgegeven. Alle scholen op de Bevelanden en Walcheren hebben meteen de handen ineen geslagen om te helpen. De leerlingen, docenten, medewerkers en ouders werden echt niet aan hun lot overgelaten.
'Interprofessioneel denken en werken'

Twee petten

Ab: ‘Bij de HZ zitten we eigenlijk met twee petten op. Aan de ene kant zijn we opleider, maar we zijn ook werkgever. We zijn deel van het grotere geheel, ook voor wat betreft werkgeverschap. De Zeeuwse Onderwijsregio is hét middel om de grote veranderingen binnen het onderwijs die ons te wachten staan vorm te kunnen geven. Juist omdat deze regio er zich er zo goed voor leent. Als er één gebied is in Nederland waar we elkaar kunnen vinden is het hier wel!’

 

Frank: ‘In Zeeland kan je makkelijk met elkaar aan tafel zitten. Binnen de Opleidingsschool ZuidWest werken we met alle niveaus samen. Als de ontwikkeling van het kind centraal wordt gesteld heb je een brede waaier aan expertises nodig zodat we interprofessioneel gaan denken en werken. Bij de HZ kunnen we, als onderdeel van de opleiding, die koppelingen eenvoudig maken.’

 

Het belang van samenwerking

Ab: ‘We moeten elkaar scherp houden, want voor iedereen zijn de uitdagingen groot om kwaliteit te blijven leveren. Maar volgens mij is er geen institutioneel belang dat in de weg zou moeten staan van innovatie en ontwikkelingen. Het is goed om in elkaars keuken te kijken. Dan moet je daar wel open over durven zijn.’

'Zet het kind centraal in plaats van het instituut'

Mensen waar werkgevers iets aan hebben

Frank: ‘Als je van school komt ben je nog niet afgestudeerd. De ontwikkelingen gaan zo hard dat je moet blijven leren: een leven lang leren, dus.’

 

Ab: ‘Als onderwijssector volgen we de  demografisch ontwikkelingen nauwgezet en staan in nauw contact met de werkgevers in onze regio. We zien wel eens dat bedrijven niet automatisch  oog hebben voor de ontwikkelingen van hun eigen sector. Er wordt soms te makkelijk gedacht: “Doe ons even een paar nieuwe medewerkers”, maar dan moet je ook iets doen om te zorgen dat het vak aantrekkelijk is voor mensen.’

 

Frank: ‘Bij het electoraat Delta Climate Center bijvoorbeeld, koppelen we vragen uit het werkveld aan wetenschappelijk onderzoek. Maar de HZ zit bij de Zeeuwse Onderwijsregio dan wil dat ook zeggen: dat onderzoek is voor ons samen. Een docent kan ook een rol krijgen in het onderzoek en meehelpen.’

Een school is ook werkgever

Ab: ‘Om de tekorten binnen het onderwijs op te vangen wordt er ingezet op het aantrekken van zij-instromers. Het Calvijn college doet dat bijvoorbeeld heel succesvol. Voor zij-instromers gelden er andere regels dan voor een afgestudeerde van het CIOS. Het zit met in het stukje begeleiding om mensen binnen te houden en uitval te verminderen.’

 

Frank: ‘De inductiefase noemen we dat. Dat zouden we gezamenlijk moeten doen. Nadat je je diploma hebt gehaald ben je de eerste paar jaar nog bezig met jezelf te ontwikkelen. Opleiders en werkgevers hebben hier samen een rol in. Werven en behouden zijn niet voor niets twee pijlers in de ZO. We moeten samen voorkomen dat we moeite doen om mensen te werven, op te leiden die er vervolgens achter komen dat het toch niks voor hen is.’

 

'Andere regio's hebben veel meer partijen die er met elkaar uit moeten zien te komen'
'Opleiders en werkgevers hebben er samen een rol in'

Mogelijkheden en experimenteren

Ab: ‘De laatste CBS voorspellingen geven aan dat het  HBO in de komende jaren gaat krimpen. Dat horen we niet graag, maar we moeten onze mensen voorbereiden op flexibiliteit en ze ervan bewust maken dat het ook mogelijk is om op andere scholen te werken. Wij dromen wel eens van een gedeeld werkgeverschap omdat mensen in het onderwijs veelal werken vanuit een ideaal, een maatschappelijk belang. Als we dat kunnen communiceren, kan je tijdens je loopbaan altijd werken in Zeeland.’

 

Frank: ‘Dit kan alleen in de onderwijsregio. Je krijgt een baan in het Zeeuwse onderwijs als geheel en als je moet bijscholen dan zorgen we daar gezamenlijk voor. De onderwijsregio is de manier om het voor elkaar te krijgen en met zijn allen naar het grotere plaatje te kijken.’

Lees ook:
©2025 Zeeuws Onderwijs | Disclaimer | Privacy | Design dWZO | Website Buro Cinq