Chantal Verdonk
Matchen
Chantal heeft veel ervaring opgedaan in verschillende HRM-functies bij uiteenlopende bedrijven. Vijf jaar geleden is Chantal bij Albero Scholen terechtgekomen. Bij Albero werkt zij als beleidsmedewerker Personeelszaken, waarvan een dag in de week voor de Zeeuwse Onderwijsregio.
Chantal: “Het leuke aan het werk bij de Zeeuwse Onderwijsregio is dat ik nu nog veel breder de samenwerking kan zoeken tussen scholen. Dat deed ik voorheen ook al via het P&O netwerk, maar nu kunnen we de verbinding maken tussen alle scholen. Van PO tot HBO tot universiteit.”
‘Daarom moeten we samen werken aan een lange langetermijnvisie en misschien zelf aan één bestuurlijk Zeeuws Onderwijs. Als je groter bent kan je gewoon meer. Het bestuurlijke besef dat samenwerking noodzakelijk is, is er wel. Het gaat om de praktische invulling. Hier proberen we oplossingen voor te bedenken.’
Chantal Verdonk | Matching
Thema Matchen
“Bij het thema Matchen werken we aan een regionale strategische personeelsplanning. We verzamelen data, want cijfers maken goed inzichtelijk wat we op de lange termijn nodig gaan hebben. We kunnen de urgentie met cijfers inzichtelijk maken aan de besturen. We laten letterlijk zien: Waar staan we over zoveel jaar als we niks doen.”
“De verbinding met elkaar zoeken, over alle kolommen heen is heel belangrijk bij Matching, want als je groter bent kan je gewoon meer. Zo houden we mensen inzetbaar voor het hele Zeeuwse onderwijs.”
“Ik merk dat andere collega’s van HRM soms moeite hebben met de praktische invulling van regionale strategische personeelsplanning. Bij de Zeeuwse Onderwijsregio proberen we dit zoveel mogelijk te gaan faciliteren, praktische handvatten te creëren en samenwerkingen te stimuleren. Je hoeft niet altijd zelf het wiel uit te vinden. Ons doel is om de mensen te behouden voor het Zeeuwse onderwijs.”
Plannen en uitdagingen
“Een toekomstvisie ontbreekt soms. Het is een uitdaging om scholen verder te laten kijken dan tot aan de volgende zomervakantie. Wij zien, geholpen door de cijfers, wat er op de lange termijn nodig is. We zouden willen zeggen: zet de deuren open voor enthousiaste mensen die graag in het onderwijs willen werken. Neem ze alvast in dienst, laat ze een opleiding volgen en intussen school-breed aan de slag gaan. De tijd komt snel dat we ze hard nodig hebben. Dus nu geen nee verkopen aan mensen die je in de toekomst nodig gaat hebben, want die komen waarschijnlijk niet meer terug.”
“Een andere uitdaging waar we binnen het onderwijs mee te maken hebben is de veranderende mentaliteit en het verschil tussen oudere en jongere medewerkers. Er komt nu een generatie op de arbeidsmarkt die eigenlijk geen tegenslag heeft gekend. Ze zijn opgegroeid met het idee dat het leven mooi en maakbaar is. Rond de dertig zie je de burn out-cijfers omhooggaan.”
“Oudere medewerkers daarentegen blijven vaker vasthouden aan een stramien. Dat maakt het lastig om het gesprek aan te gaan. Ze vallen uit en zien geen uitweg. Terwijl de wereld juist voor ze openligt. Bij Matching kunnen we rondkijken of er iets anders is wat jouw beter past. We moeten zorgen dat het werk leuk blijft zodat die mensen behouden blijven voor het onderwijs.”
Trots op het Zeeuwse Onderwijs
“Zeeland is een mooi afgebakend gebied waar we bereid zijn om samen te werken. Van nature zijn we gewend dat we het samen moeten rooien. Hoe klein we ook zijn, we proberen een zo breed mogelijk onderwijsaanbod te genereren. Door samenwerking krijgen we het wel voor elkaar. Daarvoor mogen we onszelf best wel wat meer voor op de borst kloppen.”
Toekomst
“Mijn toekomstbeeld is dat er steeds meer samengewerkt en uiteindelijk gefuseerd gaat worden, uiteraard met behoud van de eigen cultuur! Maar als je groter bent krijg je nu eenmaal meer voor elkaar, kan je gezamenlijk vooruitkijken en samen investeren.”
“We moeten in de toekomst meer leren kijken naar wat mensen leuk vinden. Maar binnen het onderwijs is het lastig om oude stramienen los te laten, want: ‘hoe moeten we dan gaan toetsen?’
We gaan meer richting kindgericht maatwerk en vakspecialisten die op meerdere scholen werken, integraal en themagewijs lesgeven. In het onderwijs liggen zoveel kansen… Laten we het in de toekomst anders gaan aanpakken.”