Frank Neefs

Frank Neefs is bestuurder van Mondia Scholengroep in Middelburg. Hiervoor was hij bestuurder bij VO Zeeuws-Vlaanderen en is hij voorzitter van Passend Voortgezet Onderwijs Walcheren en van Sterk Techniekonderwijs Zeeland.

 

In Zeeland hebben de meeste besturen al voor de samenwerking in de Zeeuwse Onderwijsregio getekend. Mondia is penvoerder van de Zeeuwse Onderwijsregio en voorzitter van de stuurgroep.

‘Ik zou toch geen knip voor de neus waard zijn als ik mijn eigen baan belangrijker vond dan het onderwijs.’

 

Frank Neefs | Mondia Scholengroep

Frank Neefs | Mondia scholengroep
Toekomstperspectief

Als bestuurder loop je tegen de praktische zaken aan zoals vacatures ingevuld krijgen en tegelijk ben je bezig met de toekomst. Er komen dingen op ons af waar we samen een oplossing voor moeten bedenken en uitvoeren!

 

Om een voorbeeld te geven: aan de ene kant hebben we te maken met vergrijzing en aan de andere kant nemen jongeren zelden nog een fulltimebaan. Hoe gaan we de vacatures ingevuld krijgen in een tijd waar zelfs LO een tekortvak is geworden?

 

Daarom is een gezamenlijke visie en samenwerking op innovatie van het onderwijs belangrijk.

 

Onderwijs en innovatie voor de toekomst

We doen het in Zeeland eigenlijk heel goed in de statistieken van examenresultaten en dergelijke, dus docenten zien de noodzaak niet om iets te veranderen. Onderwijs zou altijd in ontwikkeling moeten zijn. We hebben bijvoorbeeld nu ook al te maken met Kunstmatige Intelligentie (AI)I en Virtual Reality. Hier moeten we op aanhaken, want dat zal het vak aantrekkelijker maken, naast het feit dat het een kans is om het tekort aan mensen op te vangen.

 

In Zeeland hebben we alleen brede scholengemeenschappen. Dat betekent dat we vooral onderwijsconcepten aanbieden die geaccepteerd zijn en vrij traditioneel. Alle kinderen moeten naar die ene school. Ouders die innovatief zijn ingesteld worden hiermee niet helemaal bediend. We kunnen in Zeeland bijvoorbeeld geen Agora- of Montessori VO- school beginnen, want daar is hier geen volume voor.

 

'Jongeren nemen zelden nog een fulltimebaan'

Er wordt vaak gesproken over samenwerking. Maar hoe goed kennen we elkaar nu echt?

Er zijn al mooie voorbeelden van samenwerking zoals Technum 2.0 en de internationale schakelklassen. Dingen die je samen kunt doen, moet je samen doen.

Het begint met een goede voedingsbodem. We moeten gebruik maken van de beschikbare data en afspreken wie wat gaat doen. Want het is niet de bedoeling, dat we allemaal apart de onrendabele dingen schrappen en de sexy dingen behouden.

 

Het zou mooi zijn als we volgend jaar in Zeeland een gezamenlijke invalpool op poten gezet zouden hebben. Dan hebben we het uitzendbureau niet meer nodig. Als we gezamenlijk een vacature kunnen uitzetten met een fatsoenlijk aantal uren kunnen we misschien wel die Randstedeling verleiden om naar Zeeland te komen.

 

Innovatie in het onderwijs, hoe belangrijk is dat?

Dat hebben we gewoon nodig om met z’n allen te overleven. Essentieel! Vroeger kenden we alleen de docent en de administratie. Nu hebben we ook de functies van onderwijsassistenten, instructeurs, pedagogen, noem maar op. Zeg maar dat er geen ontwikkeling in het onderwijs zit!Er zijn  tegenwoordig ook knoppen als inzet van technologie, onderwijsconcepten en -organisatie waar we aan kunnen draaien.

 

 

 

'We doen het eigenlijk heel goed in de statistieken'
'Dingen die je samen kúnt doen, móet je samendoen'
Samen goedkoper inkopen

In de backoffice zijn er ook een aantal zaken, die we beter gezamenlijk op zouden kunnen pakken, zodat het effectiever en vaak ook goedkoper kan. Bijvoorbeeld een AVG-specialist aannemen. Samen kunnen we zo’n medewerker een mooi aantal uren bieden en is het goedkoper.

 

Met dit soort constructies blijft er meer geld over voor het onderwijs zelf, wat kunnen gebruiken voor het onderwijsaanbod. We moeten als onderwijs samen met partners er voor zorgen, dat de basisvoorzieningen voor de samenleving behouden blijven. We willen niet dat het tweetalig onderwijs, het technisch onderwijs of bakkerijafdeling verdwijnt, zodat er uiteindelijk in bijvoorbeeld Cadzand-bad geen bakker meer op het dorp is.

Lees ook:
©2025 Zeeuws Onderwijs | Disclaimer | Privacy | Design dWZO | Website Buro Cinq