Gorik Hageman
Werven
Gorik is al viereneenhalf jaar betrokken bij RAL en RAP. Gorik heeft goede contacten in het Vlaamse onderwijs en vanuit Zeeuws-Vlaanderen wilde hij een brug bouwen naar Vlaanderen. Met Lesgeven in Zeeland staat hij op beurzen om stagiaires, docenten en zij-instromers te enthousiasmeren om in het Zeeuwse onderwijs te komen werken. En met succes! In een jaar tijd heeft Gorik maar liefst 15 docenten binnengehaald over de hele linie van het onderwijs.
Gorik: “Ik maak mij sterk voor een positieve beeldvorming over het onderwijs om eventuele vooroordelen weg te nemen. Zo heerst er het idee dat mensen die in het onderwijs werken lekker veel vakantie hebben. Dat is op papier misschien zo, maar veel mensen weten niet dat er nog veel nakijk- en voorbereidingswerk te doen is. Dat werk wordt ook nog gedaan in de vakanties. Het gevaar schuilt erin dat mensen om de verkeerde redenen voor het onderwijs kiezen, om er vervolgens achter te komen dat er veel thuiswerk is. Die mensen haken soms teleurgesteld af. ”
‘In oktober houden we Open Scholendagen zodat iedereen een kijkje kan komen nemen achter de schermen van het Zeeuwse onderwijs. We mikken vooral op de zij-instromers. De Open Scholendagen willen we breed uitzetten in heel Zeeland.’
Gorik Hageman | Werving
Werving
Bij de werkgroep Werven is Gorik teamleider. Gorik is coördinator van alle projecten die lopen bij Werving, zoals het bedenken van de wervingscampagnes voor Lesgeveninzeeland.nl, de Zeeuwse Onderwijs 10-daagse en de Open Scholen dagen.
“Wij willen mensen enthousiasmeren om naar het onderwijs te komen, op elk niveau: scholieren, zij-instromers, het maakt niet uit. Hiervoor organiseren we onder meer meeloopdagen en Open Scholendagen, en dat heeft effect.”
“Als decaan weet ik dat we de leerlingen moeten stimuleren om ze te laten inzien dat een bepaalde richting bij hen past. Tijdens zo’n meeloopdag gaan we op bezoek bij een andere school en laten we ze proeven van alle dingen die achter de schermen gebeuren op een school: een project op poten zetten, in groepen werken, een uitje organiseren en zelfs de administratie. We laten in de praktijk zien hoe het is om leraar te zijn. Zo was er een leerling die heel gepassioneerd kon vertellen over muziek. Die heeft een les gegeven aan een brugklas en werd zelf enthousiast over het onderwijs!”
Uitdagingen
“Als je op een andere school komt, is er altijd iets te leren. Daarom denk ik dat we vanuit de docenten moeten starten met de uitwisseling van ideeën en het creëren van verbinding. Als je een paar docenten bij elkaar zet, groeien er vanzelf mooie initiatieven. Op die manier ben ik ooit met mijn leerlingen op bezoek gegaan bij onze collega-school en is de meeloopdag ontstaan als blijvend initiatief.”
“Dan komt de volgende stap: de bestuurders moeten er de noodzaak van inzien. Bestuurders zien vaak beren op de weg en kijken dan nog wel eens de kat uit de boom. Als zij mee hun schouders zetten onder gemeenschappelijke projecten dan zou de samenwerking nog eens zo vlot gaan!”
“We zijn altijd opzoek naar mensen die graag een steentje willen bijdragen, die misschien al iets doen voor hun eigen school en die dat ook Zeeland-breed willen uitrollen.”
Toekomst
De toekomst is nu, maar alles verandert in een sneltreintempo. De mentaliteit van de leerlingen, de invulling van de lessen…
De scholen beginnen het nu ook steeds meer te merken. We krijgen de programma’s nog maar nét rond. Als er iemand uitvalt hebben we een probleem. Gorik: “Ik ben een optimist, dus ik zie dit als een kans om meer samen te werken, anders om te gaan met leerlingen en nieuwe dingen te ontwikkelen. We moeten durven uit onze comfortzone te komen en out-of-the-box te denken. Meestal ontstaat er iets goeds uit een crisissituatie.”