Saskia Szarafinski
Opleiden en Begeleiden
Helaas werkt Saskia Szwarafinski niet meer voor de Zeeuwse Onderwijsregio. Haar inspirerende verhaal en bijdrage willen we uiteraard niet verloren laten gaan.
We ontmoeten Saskia Szarafinski in basisschool het Element in de Middelburgse wijk Dauwendaele. Zij heeft bijna altijd gewerkt in het sociaal domein of het onderwijs.
Van 2012 tot 2018 is zij wethouder in de gemeente Middelburg geweest. Vervolgens is Saskia terecht gekomen in het primair onderwijs als adviseur en projectleider. In 2019 is ze als programmamanager voor RAP (Regionale Aanpak Personeelstekort) aan de slag gegaan. Tot eind 2024 is zij Programmaleider Opleidingsschool Zuidwest geweest.
“De Opleidingsschool Zuidwest is een partnerschap van basisscholen, de opleiding Kindprofessional van Scalda en de Pabo van de HZ, dat was voor mij best wennen. HZ en Scalda zijn grote instituten die aan veel regels moeten voldoen. We hebben met veel verschillende professionals te maken die overal werken en waardoor het soms ook veel ingewikkelder is om iets op te zetten dan wat ik gewend ben vanuit RAP.”
‘Het mooie van de Opleidingsschool is de samenhang tussen de theorie en de praktijk. Vanaf dag één worden studenten op een school geplaatst, je wordt meteen deel van een team.’
Saskia Szarafinski | Opleiden en Begeleiden
Basisschool het Element
“Ik wilde graag in deze school afspreken omdat ze hier werken met verschillende professionals. Leerkrachten en onderwijsassistenten werken samen met een logopediste, een fysiotherapeut en een kok! Een belangrijk toekomstbeeld van onze opleidingsschool is het opleiden van mensen in interprofessionele teams. Dat zijn teams waar docenten, kindprofessionals en andere disciplines samenwerken. We zijn nu bezig met de eerste lichting studenten van Scalda die samen met pabo-studenten opdrachten maken en intervisie krijgen. Het idee is dat als ze in de opleiding al leren samenwerken, dan zullen ze elkaar later in de praktijk ook makkelijker kunnen vinden. Deze school is daar een mooi voorbeeld van.”
Thema Opleiden en Begeleiden
Dit thema wordt gevormd door de twee opleidingsscholen Opleidingsschool Zuidwest en het ZAOS.
“Het is logisch om te kijken waar we als opleidingsscholen kunnen samenwerken. We kunnen al beginnen met eenvoudige dingen samen aan te bieden, zoals bijvoorbeeld een training gespreksvaardigheid. Interessanter is het om op zoek te gaan naar waar het onderwijs zich aan het ontwikkelen is. Waar zijn docenten al mee bezig? Waar kunnen we van elkaar leren? Ze zijn nu op zoek naar projecten tussen vo en po waarbij ze kunnen aansluiten met onze opleidingsscholen.”
Saskia: “Samen met Willem Poppe van ZAOS heb ik geïnventariseerd welke projecten er in Zeeland al zijn waar vo en po samenwerken. Bij Albero en Ostrea, bijvoorbeeld, zijn ze al een paar jaar bezig met leerlingenprojecten en -activiteiten om de overgang van po naar vo soepeler te laten verlopen.”
“Er is een netwerk van schoolopleiders. Overal waar studenten rondlopen zijn er schoolopleiders. Die hebben een belangrijke rol want ze voeren gesprekken met de studenten en geven waar nodig feedback aan de mentoren, dat zijn de leerkrachten die studenten begeleiden. We trainen zowel de mentoren als de schoolopleiders en bewaken de kwaliteit. Zo zijn we knooppunt tussen alle scholen.”
Toekomst
“In scholen staat leren en ontwikkelen centraal. Maar je kunt er niet omheen dat je als school ook te maken hebt met de opvoeding van kinderen. De opvoeding van onze kinderen, daar staan we met de hele samenleving voor. De maatschappij is zoveel complexer geworden, ook het onderwijs kun je niet meer op de schouders van één persoon neerleggen.”
“In de visie van onze opleidingsschool zien we onderwijs als onderdeel van integrale kindcentra voor kinderen van 0 tot 14 jaar. Hier werken we met interprofessionele teams, waar professionals van allerlei disciplines samenwerken aan het begeleiden van kinderen naar volwassenheid. Horizontaal georganiseerd, werkt een team samen rond het kind en bespreken ze samen wat dit kind nodig heeft. Wie kan het beste iets voor dit kind, of deze groep doen? Zo kan iedereen doen waar hij of zij goed in is.”