Opleiden & Professionaliseren

 

Willem heeft een achtergrond in het primair onderwijs. Zo heeft hij zijn studie in Gouda gedaan en heeft daar voor de klas gestaan. Na een paar jaar begonnen de regels en de methodes te knellen en kwam er toevallig een vacature vrij als basisschooldirecteur in Meliskerke. Willem werd de jongste schooldirecteur in Nederland.

 

 

De school in Meliskerke was traditioneel ingericht, maar toen er nieuwbouw in beeld kwam zag Willem dat als een kans om het onderwijsconcept opnieuw te bepalen. Het hele team van de basisschool heeft meegedacht zodat er een sterk plan op tafel kwam te liggen.

 

‘Ik hoef inhoudelijk niks te weten, als je een goed onderbouwd plan hebt dan gaan we ervoor.’

 

Willem Poppe | Opleiden & Professionaliseren

Willem Poppe van ZAOS

Het bestuur en het dorp stonden volledig achter het nieuwe onderwijsconcept. Er is overal over nagedacht, zoals: hoe kunnen we een kind zelfstandiger laten werken? Hoe kunnen we de klassen flexibel inrichten?

 

Willem: “Ik was veel bezig met kwaliteitszorg en de meetbaarheid daarvan. Dat was toen in opkomst. De schoolinspectie zag dat en zo ben ik in de schoolbegeleiding terechtgekomen. Ik mocht bij scholen, die door de inspectie werden aangemerkt als zwak of zeer zwak, gaan adviseren over kwaliteit. Als het nodig was werd ik een jaar interim-directeur.”

 

 

Tip van Willem

Leren op niveau

Het systeem dat we hanteren stamt nog uit 1967. Dit wil grofweg zeggen dat je in een klas komt met leeftijdgenootjes ongeacht je niveau. We gaan er nog steeds vanuit dat kinderen van dezelfde leeftijd zich op dezelfde manier ontwikkelen. Past dit nog in deze tijd?

Het is tijd om knopen door te hakken

Uitdagingen

“Besturen en managen is mijn business. Daarom zie ik dat het nuttig is dat de twee Zeeuwse opleidingsscholen van elkaars netwerk gebruik gaan maken. Er is nu wel genoeg gepraat, het is tijd om knopen door te hakken. Er zijn best wel mogelijkheden om het lerarentekort aan te pakken. Maar dan moeten we open staan om samen te werken met ‘de buren’. Als de ene school een tekort heeft op een bepaald vak, dan hebben de buren misschien wel iets over?

 

Hierin merk ik dat er nog veel hiërarchie bij de besturen bestaat en dat ze elkaar op professioneel vlak niet voldoende kennen. We moeten af van het ‘locatie-denken’.”

Toekomst

“Er zit beweging in, daarom blijf ik altijd met veel plezier naar mijn werk komen. Waar ik invloed heb, zal ik proberen een positieve bijdrage te leveren. Die cirkel van invloed wil ik groter maken. Ik voel dat er nog genoeg mogelijkheden zijn.”

 

“De rol van AI moet serieus onderzocht worden. Laten we kijken welk werk er overgenomen kan worden en hoe we het werk anders in kunnen richten. Het beroep van leraar moet weer een ambacht worden, zodat het weer leuk is daar te werken.

Daarom moeten de situatie leidend laten zijn en op basis daarvan een vernieuwd onderwijssysteem vormgeven.”

Er zijn nog genoeg mogelijkheden
Beginnen met kleine veranderingen, een mammoettanker keer je ook niet zomaar

“Ik kom regelmatig zeer gemotiveerde studenten tegen die het voor de kinderen anders willen gaan doen dan dat ze zelf hebben meegemaakt. Er komt een generatie aan die deel uit wil maken van de transitie. Ik ben mij ervan bewust dat je een mammoettanker niet zomaar kan omkeren. We moeten beginnen met de kleine dingetjes. Betrek hier vooral de jongere mensen uit het team bij. De oudere generatie is misschien geneigd om het bekende te willen behouden.”

 

De stip op de horizon

We kennen elkaar al goed in Zeeland. Laten we samen het werk efficiënter organiseren zodat we aan het eind van de rit goed opgeleide leerlingen afleveren. Want daar doen we het toch allemaal voor?

©2025 Zeeuws Onderwijs | Disclaimer | Privacy | Design dWZO | Website Buro Cinq