Jaco Klink

Professionalisering & Behoud

 

Jaco heeft een HRM-studie gedaan en heeft veel ervaring opgebouwd, ondermeer bij verschillende scholengemeenschappen waaronder CSW . Inmiddels is Jaco al een paar jaar volledig ondernemer.

Thema Professionaliseren & Behoud

Jaco: “De kracht van Zeeuws Onderwijs is dat we niet verkokerd te werk gaan. Alle thema’s hebben raakvlakken met elkaar en we werken intensief samen. Personeel behouden heeft bijvoorbeeld ook veel te maken met de thema’s Opleiden en Matchen.

We zijn allemaal betrokken mensen met een sterke binding met de scholen. Dat moet ook wel, want wat we bedenken moet uiteindelijk wel op de scholen zelf gebeuren.”

 

“De Zeeuwse Onderwijsregio is een opdracht die school-overschrijdend is.”

 

Jaco Klink | Professionalisering & Behoud

Jaco Klink

In Zeeland lopen er al langer projecten om het Zeeuwse onderwijs te versterken, zoals Regionale Aanpak Personeelsbeleid met de website  Lesgeven in Zeeland. Die projecten waren voornamelijk gericht op de arbeidsmarkt.

Jaco: “De overheid heeft bedacht dat de ontwikkeling van de samenwerking van partners in een onderwijsregio in één lijn moet doorlopen. Dus werven, matchen, opleiden, begeleiden, professionaliseren en behouden zijn allemaal met elkaar verbonden.

 

De besturen zien in dat de opgave waar het Zeeuwse onderwijs voor staat vraagt om intensieve samenwerking op deze thema’s. Er is veel aandacht voor samenwerking, maar we zien ook dat samenwerken complex is.”

Jaco: “We kunnen proberen meer mensen te werven, maar de vijver is klein, overal zijn er tekorten. Daarom is het belangrijk dat  we het onderwijs anders organiseren. Niet alleen gedreven vanuit de arbeidsmarkt, maar juist vanuit de maatschappij waar tegenwoordig andere dingen gevraagd worden dan vroeger. Hier zie ik kansen en verbindingen. Ik denk bijvoorbeeld aan meer samenwerking met het bedrijfsleven.”

Laten zien dat het anders kan

Uitdagingen

“Er wordt nu nog te vaak gedacht vanuit de eigen school en niet vanuit: wat is het beste voor het Zeeuwse onderwijs als geheel. Besturen moeten de voordelen zien voor zichzelf. Daarom willen we in kaart te brengen wat de besturen willen bereiken en wat ze daarbij aan samenwerking nodig hebben.”

 

Het doel is om zoveel mogelijk mensen te behouden voor het vak. Dit willen we doen door versterking van de loopbaanpaden. Er is bijvoorbeeld een opleiding in Zeeland die opleidt tot zowel schoolleider voor PO als  voor VO. Zo kunnen we ervoor zorgen dat mensen elkaar leren kennen en de doorgroeimogelijkheden aantrekkelijker worden. Met als extraatje dat we vanuit de verschillende schoolkolommen van elkaar leren en dat samenwerken normaal wordt. Zo krijg je een generatie die ziet dat het ook anders kan.

Een voorbeeld:

Als vroeger de wiskundedocent wilde stoppen dan gingen we proberen dat gat in te vullen met een nieuwe wiskundedocent. Maar je kan ook denken: Welk verhaal zit hierachter? Kunnen we het misschien anders oplossen? Hoe kunnen we deze persoon behouden voor het Zeeuwse onderwijs?

 

“Onze opdracht is dat we over tien jaar ook nog goed onderwijs hebben. We zijn er niet om de eigen school in stand te houden. Hoe graag we dat ook zouden willen. Dat zorgt ervoor dat we ons anders moeten organiseren en dat we nauwer gaan samenwerken met de buren. Als we open staan naar elkaar biedt dat ruimte voor ontwikkeling van het onderwijs en de onderwijsprofessional.”

We moeten het anders gaan organiseren
De kansen liggen in de samenwerking

Toekomst

“Als je kijkt naar onze maatschappelijke opgave dan gaan we meer samen optrekken. Ons gezamenlijke doel is een goede samenwerking tussen alle scholen om goed onderwijs te behouden voor onze regio. Dat vraagt dat we over onze grenzen heen kijken.”

“Ik denk dat er kansen liggen bij de samenwerking met het bedrijfsleven. Haal vakdocenten binnen die eerst nog in het bedrijfsleven werkten of hun baan in het onderwijs en het bedrijf met elkaar combineren. Biedt ruimte voor loopbanen en professionele inzet  over de onderwijskolommen heen. Daar mogen we best wat minder rigide in zijn. En we gaan meer geïntegreerd lesgeven door het combineren van verschillende vakken die overlappingen hebben.”

 

 

 

 

©2025 Zeeuws Onderwijs | Disclaimer | Privacy | Design dWZO | Website Buro Cinq